A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 50 országban működő mintegy 360 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch körülbelül 150 országban van jelen. Ez az egész világra kiterjedő fejlesztési, gyártási és értékesítési hálózat a további növekedés alapfeltétele. A Bosch 2012-ben mintegy 4,8 milliárd eurót költött kutatásra és fejlesztésre, és világszerte közel 4800 szabadalmi kérelmet nyújtott be.
A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai innovatív és hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az "Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti.
A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 92undefined-a a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja. A maradék üzletrészek a Bosch családnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak.
A 2012-es üzleti évben a hazánkban 10 leányvállalattal rendelkező cég teljes forgalma 594 milliárd forint, magyarországi forgalma – amelybe nem tartoznak bele a saját vállalatai között folytatott kereskedelmi tevékenységek – 133 milliárd forint volt. A magyarországi Bosch csoport 2012 végén 8500 munkatársat foglalkoztatott.
A Bosch csoport évek óta kiemelten támogatja a magyarországi felsőoktatást és mérnökképzést. Mára a magyarországi Bosch az egyik Legvonzóbb munkáltató – ez derült ki az AIESEC Magyarország és az Aon Hewitt humánerőforrás tanácsadó cég országos felmérésében.
www.bosch.hu
Főbb tevékenységi köreik: speciális gépszerelés, emeléstechnika, raktározás technika, gyártósor telepítés, költöztetés, javítás, karbantartás. Ezek mellett szoftveres megoldásokkal is foglalkoznak, a telepítéstől a rendszer kialakításáig.
A Wolf Montage Kft. több éves szakmai tapasztalattal, képzett, megbízható mérnökökkel, technikusokkal és szakemberekkel dolgozik.
A raktártechnika, logisztika terén komplex megoldásokat kínálnak üzleti partnerei segítségével. Személyre szabott megoldásokkal teszik versenyképesebbé, hatékonyabbá megbízóikat, teljes körűen megvizsgálva a piaci és a partneri igényeket.
Csapatunk képviselői elutaztak és hatalmas élményben volt részük. Látni a kontinens minden égtájáról idesereglett csapatokat, a több tíz milliós technikákat, amelyet olyan hallgatók építettek mint mi, vagy akár ti magatok, semmihez sem fogható!
Eddig is lázasan dolgoztunk, mert éreztük mekkora lehetőség ez a verseny, de most hogy láttuk is és átéreztük az egészet, újabb lendületet kapott csapatunk.
A hazai verseny összesített statikus számait a német KA-RaceIng e.V. nyerte, míg a dinamikus számok összesítésében a szintén német Rennstall Esslingen csapat szerezte meg az első helyet.
Jól szerepeltek a magyar csapatok is. A statikus versenyszámban a BME Formula Racing Team az összesített előkelő 2. helyezést érte el a Design Report versenyszámban aratott győzelmükkel; míg a KEFO Motorsport 31. helyezést ért el az összetettben. A dinamikus versenyszámokban a BME Formula Racing Team a 10. helyezést érte el a Fuel Efficiency versenyszámban aratott győzelmükkel együtt; míg a KEFO Motorsport pedig 15. helyezést ért el. Nekik ez úton is gratulál csapatunk és kívánunk további sikeres felkészülést a következő megmérettetésekre!
A verseny és a bajnokság egyre nagyobb média figyelmet kap, így idén már nagyon sok csatornán keresztül lehetett hallani a versenyről, ami egy elismerés és nagy ajándék minden résztvevőnek.
A Formula Racing Miskolc pozitív érzésekkel távozott, mert nagyon jó kapcsolatokra tettünk szert és sok biztatást kaptunk. Minden csapat tudja, mennyire nehezek az első lépések, így nagyon jól esett a támogatás, illetve a csapatunk iránti érdeklődés. Köszönünk mindent!
A facebook oldalunkon is gyűlnek a minket követők és támogatók, ami sok erőt ad minden csapattagnak. Dolgozunk azon, hogy megháláljuk nektek ezt egy csodaszép miskolci versenyautóval és exkluzív tartalmakkal a csapat életéből.
Több gáz, kevesebb fék!
A Formula Racing Miskolc dolgozik azon, hogy minél több helyen jelenjünk meg, ennek köszönhetően hamarosan bejelenthetjük legújabb médiatámogatónkat, aki egy 42 ezer követővel rendelkező motorsporttal foglalkozó internetes szakportál.
Magyarországon egyedül a Bereg LED foglalkozik LED izzók gyártásával és értékesítésével. Ez a vállalat csapatunk kiemelt támogatója, így büszkék vagyunk rá, hogy a fémhab technológia, a saját tervezésű differenciálmű és lengéscsillapító után csapatunk használ először teljesen magyar gyártmányú LED egységeket a Formula Student történetében.
A Bereg LED és a Bán Manufacturing Support Kft. egy igazi magyar sikertörténet, amelyet Bán László munkásságának és törekvésének köszönhet a magyar ipar.
A Bereg LED egységei csapatunk autójának hátulján találhatóak meg, valamint a kormányon, ugyanis a féklámpa teljes egészében LED izzókat tartalmaz, akárcsak a kormányon elhelyezett fordulatszámjelző fénycsík.
Csapatunk számára egyértelmű volt a LED technológia használata, hiszen jól látható fénye mellett, az autó villamos rendszerét sem terheli, hiszen minimális az energiaigénye ezeknek a LED izzóknak.
A Bereg LED termékekről további információkat az alábbi oldalakon találhattok:
www.ban.co.hu/hu/hirek/reszletek/bereg-led-izzo-gyartas
www.beregled.hu
Egy szerkezet tervezésénél bizonyos méreteket a végtelenségig pontosítunk, míg máshol nagyvonalúan a GEP* módszer szerint adunk meg méreteket. Olyan ez, mint ahogy a mérnök él. A kötelezettségeit precízen teljesíti, minden más pedig a kedve szerint történik.
Szerencse, hogy ilyenek a mérnökök. Ezért színes a világunk. Minden autó eljuttat minket egyik helyről a másikra (a kötelezettség), ellenben mindegyik máshogy teszi ezt. Vannak mérnökök, akik a kötelezettség teljesítése után foglalkoztak még a formával is (olaszok), a megbízhatósággal (japánok), a kényelemmel (angolok), a műszaki tartalommal (németek), a biztonsággal (svédek), és akik ezzel nem (kínaiak).
A Formula Racing Miskolc csapatában több tucat mérnök dolgozik, akik a Miskolci Egyetem legjobbjai közé tartoznak. Ezek a srácok kiemelkednek munkájukkal az egyetem több ezer hallgatója közül, mert a gyakorlatban mutatják be tudásukat. A papír sok mindent elbír, azok a szerkezetek, amelyeket a hallgatók terveznek a beadandóik során soha nem fognak működni, mivel soha nem lesznek legyártva. Persze, lehet akkor se működne, ha le lenne gyártva. Ahogy egy őszinte tanárunk mondta: "jobb ha ezeket a rajzokat eltüntetjük, mert ez már-már bűnjel".
Az FRM csapat viszont alkot és gyárt. Így született ez a teljesen saját tervezésű differenciálmű, amelyet támogatónk a Technoplast Kft. gyártott le.
Egy mérnök hallgató számára nincs is nagyobb bizonyítási lehetőség, mint a Formula Student, ahol valós körülmények között mutathatja meg képességeit. A differenciálművet tervező hallgató pedig megmutatta ezzel a munkával, hogy képes felelősségteljes mérnöki munkára. Diplomát neki!
Több gáz, kevesebb fék!
www.technoplast.hu
*GEP: Good Engineers Practice (a hasraütés hivatalos megnevezése)
A lengéscsillapítók alapvetően határozzák meg egy autó vezetési tulajdonságait. Olyan ez, mint a hangszóró a zenei rendszerekben. Ezen jön át minden jel. Ha ez vacak, akkor lehet akármilyen jó a többi dolog, a végeredmény vacak lesz. Egy lágy, sima, jól hangolt futóművel minden autót kényelmesnek érzünk még a rázós utakon is. Azokból pedig van itthon.
A lengéscsillapító egy versenyautóban is kulcsszerepet tölt be. Láthatjuk a Forma 1-ben, hogy egy jól eltalált futómű (vagy egy 1000 km-es titkos gumiteszt) mennyit segíthet a gumik hatékony használatában. Mi nem fogunk titokban 1000 km-t tesztelni, ezért jó futóművet kellett terveznünk!
Újonc csapatként szűkösebb anyagi lehetőségeink vannak, mint a többi csapatnak, ennek ellenére igyekeztünk újító és egyedi megoldásokat alkalmazni az autónkban. A fémhab biztonsági zóna és a saját gyártású differenciálmű mellett nagyon büszkék vagyunk a Hadik Rallye Team-mel közösen fejlesztett és gyártott lengéscsillapítóinkra.
A műhelyünk falán lévő erotikus naptár (ami kötelező kelléke minden valamire való műhelynek) augusztusra fordult. Nincs több 30 nap. Eljött a verseny hónapja.
Éppen ezért az alkatrészeinket bemutató posztjaink a végükhöz érnek, mert elkezdődik az autó tényleges összeállítása. Rengeteg alkatrész vár a dobozokban összeszerelésre, és rengeteg alkatrészt még nyúznak a kemény CNC gépek a Technoplast Kft.-nél. Ha minden a terv szerint halad, és az égiek is mellettünk vannak, akkor jövő héten már lábakra állhat az autó.
A számos nehézség ellenére csapatunk éjjel-nappal dolgozik, hogy a projektünk sikeres legyen. Sokat erősödtünk az elmúlt időszakban, és keveset aludtunk. A csapat tagjainak nagyon sok erőt ad, hogy facebook-on folyamatosan emelkedik a minket kedvelő felhasználók száma. A felénk irányuló érdeklődést és támogatást szeretnénk egy szép autóval meghálálni.
Szurkoljatok nekünk, mert amikor ott leszünk a versenyen, az nem csak a csapat, hanem egész Miskolc és környékének sikere, mert megmutathatjuk, hogy a miskolci mérnök és gazdász hallgatók megállják a világon bárhol a helyüket. Bármikor harcba szállhatunk egy amerikai vagy egy német mérnök hallgatóval. Arról mi nem tehetünk, hogy egy szegényebb régióba születtünk. Mi innen fogjuk megmutatni, hogy képesek vagyunk valami olyat alkotni, ami eddig nem volt. Egy miskolci Formula versenyautót.
Több gáz, kevesebb fék!
www.hadikrallye.hu
www.technoplast.hu
A ZF AG 1995-ben vásárolta meg a Csepel Autógyár egri üzemét. A ZF Hungária Kft. 1996. január 1-jén kezdte meg működését.
Az egri vállalat manuális és automatizált sebességváltókat gyárt, amelyeket vevőink teherautókba, buszokba és kis haszongépjárművekbe építenek be. A ZF Hungária Kft. világszínvonalú termékeit a nemzetközi piacon értékesíti, olyan járműgyártóknak, mint Volkswagen, Renault, Volvo, Iveco, MAN és Leyland.
A Knight Rider annyira meghatározót tényező volt az autógyártás fejlődésében is, hogy a 90-es években a film hatására terjedtek el a fedélzeti számítógépek és a rengeteg világító kapcsolók a műszerfalon. Ha valaki alaposan tanulmányozza az autók belső kialakítását, akkor láthatja, hogy a 80-as évektől az volt a tendencia, hogy minden világítson, villogjon, mindennek legyen egy kontroll lámpája. Akkoriban ez jelentette a fejlett autóbelsőt. Érezze magát úgy egy vezető, mint ha egy számítógéppel teletömött autóban ülne, amely minden kívánságát teljesíti.
Michael Knight autójában a kormány sem volt hagyományos. Egy emlékezetes "H" alakú kormányt tartalmazott K.I.T.T., amely ugyan a filmben jól szolgált, de a valóságban elég kényelmetlen lenne használni. A Formula Student szabályzata nem engedi álmodozni a tervezőket, ugyanis a szabály kimondja, hogy a kormánynak zárt alakzatnak kell lennie, így jelentősen lekorlátozza a kormány alakját.
Csapatunk maga készítette el a versenyautóba szánt kormányt. Kompozit csoportunk saját műhellyel rendelkezik, ahol néhány nap alatt elkészült a kormány. Hiába voltunk nagyon izgatottak, bizony itt kémia is van és kell pár nap, amíg a lezajlanak a megfelelő reakciók. A kormány alapanyaga szénszálas kompozit szendvicsszerkezet, amelyet CNC géppel vágtunk pontos formára. Erre kerül a markolat és a fordulatszámjelző LED sor. Ezekhez a szerszámokat epoxy szerszámgélből, gyantából és üvegszálszövetből készítettük el. A markolat negatívjába poliuretán elasztomert öntöttünk, ami ilyenkor még folyékony állagú, de megszilárdulva autógumi keménységűvé válik. Mit műhely? Boszorkánykonyha!
A kormány a hatalom jelképe az autóban. Ezt szorítjuk, ezt simogatjuk, ezzel irányítjuk az autót, ezt verjük a dugóban, ezen nyomjuk a dudát, a rádiót, a telefont, és a többi és a többi. Egyszóval mindent.
Ahogy a 90-es években a Knight Rider, napjainkban a tabletek és okostelefonok gyakorolnak hatást az autóiparra, hiszen a hagyományos műszerfalakat kezdik felváltani a teljes képernyők (Jaguar XJ, új S Mercedes). A szakértők szerint ezt az irányt követve előbb utóbb egy hatalmas érintőképernyő kerül a kormányokra is.
Egyébként az FRM-Honda kormányában nem lesz kürt, mert a figyelmeztető funkciót egy gázfröccsel oldjuk meg. Ennek hatására a kipufogóból olyan túlvilági hangorkán söpör keresztül a vidéken, hogy a Győr környéki teheneknek 3 hétre elapad a teje.
És ha már a dudánál tartunk... Győrben is lesznek Grid Girl-ök!